⅔ Polaków nie miała okazji pracować na odległość, a prawie co piąty uważa, że zmiany Kodeksu Pracy w zakresie pracy zdalnej nie wprowadziły niczego istotnego
Polacy coraz chętniej interesują się nowoczesnymi formami pracy. Jednak w prawie co piątej firmie nie wprowadzono zmian w związku z nowymi przepisami dotyczącymi pracy zdalnej oraz hybrydowej. Wyniki najnowszego badania przeprowadzonego przez firmę polską ClickMeeting pokazują, że już przed tegorocznymi zmianami w prawie, nawet 28 proc. osób pracowało zdalnie lub hybrydowo. Jednak 31 proc. pracowników uważa, że w ich miejscach pracy nie przeprowadzono żadnych szkoleń na temat narzędzi ułatwiających wykonywanie obowiązków online. Równocześnie, prawie co trzeci ankietowany deklaruje, że chętnie uzupełniłby swoją wiedzę w tym zakresie.
Polacy o zmianach w prawie pracy
Tegoroczna nowelizacja Kodeksu Pracy określiła zasady dotyczące pracy zdalnej oraz hybrydowej. Z tego powodu polska platforma do pracy, szkoleń oraz webinarów online – ClickMeeting, postanowiła zapytać pracowników o ich ocenę nowego prawa oraz jego funkcjonowania. Nawet 30 proc. ankietowanych uważa nowe przepisy za korzystne. Jednocześnie 22 proc. Polaków informuje, że w ich firmach, nie wprowadzono żadnych zmian, natomiast 18 proc. deklaruje, że nie zmieniły one niczego istotnego. Negatywnie ustawę ocenia 6 proc. badanych, którzy twierdzą, że spowodowała ona jedynie większy chaos w firmach. Natomiast 25 proc. respondentów odpowiedziało, że nie interesuje ich ta zmiana.
Znajomość narzędzi do pracy zdalnej oraz hybrydowej
Ankietowani zostali również zapytani o poziom wiedzy na temat narzędzi ułatwiających pracę zdalną oraz hybrydową. Co ciekawe, 31 proc. badanych uważa, że je zna, a kolejne 31 proc. jedynie częściowo. Równocześnie 27 proc. respondentów deklaruje, że nie zna narzędzi pomagających w takich formach pracy. Ponadto 11 proc. badanych zna je tylko częściowo i uważa, że ich wiedza jest niewystarczająca. Jednak część z Polaków, chciałaby jednak uzupełnić swoje informacje w tym zakresie. Nawet 32 proc. osób wyraziło chęć uczestnictwa w szkoleniach z narzędzi ułatwiających pracę zdalną i hybrydową. Z kolei 27 proc. nie wie, czy chciałoby, a 25 proc. badanych uważa, że takie szkolenie mało by im dało. Jednocześnie 16 proc. ankietowanych uważa, że już obecnie wie na ten temat wystarczająco dużo.
– Wyniki badania pokazują, że coraz więcej osób interesuje się pracą zdalną oraz hybrydową, a spora grupa jest również zainteresowana rozwojem swoich kompetencji w tym obszarze, np. poprzez udział w szkoleniach. Przepisy prawa dynamicznie się zmieniają. W tym kontekście istotne jest, aby w każdej firmie relacja między pracodawcą a pracownikiem opierała się na partnerstwie. Kluczowym czynnikiem jest transparentność. Nowe technologie dają nam szansę na skuteczną komunikację, informowanie o najnowszych zmianach prawnych, a także edukację pracowników. ClickMeeting wspiera takie podejście, oferując nowoczesne narzędzia zapewniające zarówno komunikację online w ramach spotkań, jak i organizację interaktywnych szkoleń i webinarów. – komentuje Martyna Grzegorczyk, Marketing Operations Manager ClickMeeting.
Szkolenia z nowoczesnych narzędzi do pracy
Polacy odpowiedzieli również na to, czy ich pracodawca zapewnił pracownikom edukację na temat narzędzi przydatnych do pracy zdalnej lub hybrydowej. W tym przypadku 31 proc. badanych uważa, że w ich miejscu pracy nie było takich szkoleń, a 22 proc. nie jest pewnych. Jedynie 21 proc. ankietowanych potwierdza, że ich pracodawca zapewnił pracownikom szkolenia w tym zakresie. Jednocześnie 18 proc. uważa, że w ich miejscach pracy one nie nastąpią. Z kolei 8 proc. uważa, że ich pracodawca planuje je w najbliższym czasie.
Ilu Polaków pracuje zdalnie lub hybrydowo
Z badania przeprowadzonego przez ClickMeeting wynika, że 18 proc. Polaków pracowało w trybie hybrydowym już przed tegorocznymi zmianami w prawie. Natomiast 10 proc. ankietowanych wypełniało obowiązki służbowe w pełni zdalnie. Po wprowadzeniu zmian w Kodeksie Pracy 6 proc. osób zaczęło korzystać z możliwości pracy zdalnej, a 3 proc. hybrydowej. Najwięcej, czyli 64 proc. ankietowanych, nigdy nie miała okazji do wykonywania pracy na odległość.
źródło: informacje prasowe