Niejednokrotnie słyszeliśmy w telewizji o wypadkach samochodowych spowodowanych przez nieostrożnych kierowców. Czy ich brawurowa jazda musi przenosić się do realnego świata? Czy nie lepiej „poszaleć” w zaciszu swojego domu mając do zabawy komputer, dobrą grę samochodową i kierownicę. Otrzymaliśmy do testów produkt firmy Logitech kierownicę G27 i prezentujemy poniżej jego recenzję. Czy faktycznie jazda za tym kółkiem daje dużo satysfakcji i jest dobrą alternatywą dla jazdy za kierownicą prawdziwego auta? Czy mimo swojej wysokiej ceny warto kupić ten produkt? Postaramy się odpowiedzieć na te pytania w poniższym opisie.
Kierownica dotarła do nas w dużym, kartonowym pudle dobrze zabezpieczonym folią bąbelkową aby uniknąć ewentualnych uszkodzeń w trakcie transportu. W skład zestawu wchodzą: kierownica, pedały i skrzynia biegów. Oprócz tego w opakowaniu znajdziemy zasilacz z przewodem zasilającym oraz instrukcję.
Cały zestaw Logitech G27 Racing Wheel prezentuje się bardzo dobrze. Średnica trzy-ramiennej kierownicy wynos 28 cm a maksymalny obrót to 900 stopni. Kierownica została obszyta naturalną skórą, a w centralnym punkcie umieszczone zostało logo producenta.
Na szerokich ramionach znajdują się trzy pary przycisków, a poza nimi w kole kierownicy znajdziemy pięć par diod LED sygnalizujących obroty silnika Obudowa całego modułu kierowniczego została wykonana z plastiku dobrej jakości w kolorze czarnym. Podczas dłuższego użytkowania kierownica nagrzewa się, ale dzięki zamontowanym wywietrznikom jest ona ciepła, ale nie gorąca.
Kierownica wyposażona została w system Force Feedback, który oddziałuje na gracza. System Feedback ma przekładnię ślimakową dzięki czemu kierownica działa precyzyjniej i ciszej. Wszelkie drgania, wibracje, stuknięcia czy opory można poczuć grając za pomocą tego kontrolera. Za kołem kierownicy znajdują się dwie łopatki wykonane ze stali nierdzewnej, które mogą służyć do sekwencyjnej zmiany biegów.
Układ mechaniczny i elektroniczny umieszczono w niewielkiej obudowie za kierownicą. U dołu znajdują się uchwyty za pomocą których montujemy urządzenie do blatu biurka lub stołu. Sterujemy pokrętłami umieszczonymi na górze obudowy.
Na dolnej części kierownicy znajdziemy trzy gniazda do których należy podłączyć zasilanie, skrzynię biegów i pedały. Z tego miejsca wychodzi także kabel USB, który służy do podłączenia kierownicy do komputera.
Panel z pedałami to najcięższy element całego zestawu ważący około 3 kg. Dzięki swojej wadze dobrze trzyma się podłoża. Pedały są trzy: sprzęgło, hamulec i gaz. Pedał sprzęgła jest rzadko spotykanym elementem w komputerowych kierownicach, ale osoby ceniące sobie realizm docenią jego obecność. Zarówno pedał sprzęgła, jak i hamulec są tej samej wielkości. Najbardziej oddalony na prawo jest pedał gazu.
Ze wszystkich trzech pedałów działa on najlżej. Wszystkie pedały wykonane są z solidnej stali nierdzewnej i dzięki plastikowym uwypukleniom stopy nie ześlizgują się z nich. Pedały można przesunąć w lewo lub w prawo, jeśli ktoś ma większe stopy i źle prowadzi mu się auto w standardowym ustawieniu. Cała platforma na której umieszczono pedały została wyposażona w sześć gumowych podkładek uniemożliwiających samoistne przemieszczanie się podstawki po podłodze. Cały element można przytwierdzić na stałe do podłoża za pomocą sześciu śrub.
Ostatnim elementem jest skrzynia biegów. Jest to osobna część zestawu, którą podłączamy do kierownicy za pomocą kabla. Obudowa wykonana została z takiego samego materiału jak kierownica, a mieszek i gałka zmiany biegów wykonano ze skóry naturalnej. Cała skrzynia biegów jest niewielkich rozmiarów i mało co przypomina realny układ z samochodów. Skrzynia biegów działa w trybie H. Na górze gałki znajduje się rysunek z układem przełożeń. Jest ich siedem: sześć zwykłych i jeden wsteczny, który wrzucamy po wciśnięciu gałki do dołu.
Dźwignia działa sprawnie i cicho. Na ściance umieszczono osiem przycisków: cztery czerwone poniżej i cztery czarne na górze. W środkowej części umieszczono kolejne cztery programowalne przycisk. Po ich prawej stronie znajduje się dioda która, informuje o podłączeniu zasilania. Montaż odbywa się przy pomocy dwóch uchwytów, których śrubę wykonano z metalu. Kolejnym elementem montażowym jest plastikowa śruba dociskająca tył urządzenia do blatu.
Zamontowanie całego zestawu wymaga trochę miejsca. Do najważniejszej w zestawie kierownicy podłączamy zasilanie, pedały i skrzynię biegów. Ustawiamy ją na biurku czy stole (przy zaznaczeniu że biurko musi mieć cienki blat, gdyż przy grubszym nie uda się jej przykręcić) a następnie za pomocą pokręteł dokręcamy ją aby nie poruszała się podczas gry. Cały zestaw można przykręcić na stałe, jednakże producent nie dodaje do zestawu odpowiednich śrub.
Kolejno podłączamy zestaw do komputera i instalujemy sterowniki. Kalibracja urządzenia wykonywana jest automatycznie przy każdym uruchomieniu komputera lub podłączeniu zestawu.
Oprogramowanie jest napisane w języku angielskim, ale konfiguracja nie powinna być problemem dla osób znających język nawet w minimalnym stopniu. Do każdej gry możemy stworzyć osobny profil.
Istnieje możliwość zmiany funkcji pedałów, przypisania ustawień do poszczególnych przycisków. W ustawieniach kierownicy możemy przypisać jej kąt obrotu od 40 do 900 stopni. Możemy również dostosować siłę Force Feedback do własnych potrzeb. Oczywiście możemy również pozwolić samej grze dopasować sobie ustawienia.
Urządzenie zostało przetestowane w kilku grach samochodowych zarówno przez osoby dorosłe jak i 5-letnie dziecko. Skupiliśmy swoje testy głównie na grze Need For Speed Most Wanted, ponieważ najbardziej przypadła nam do gustu. Urządzenie działa z tą grą idealnie. Przełączanie biegów i sama jazda jest czystą przyjemnością. 5-letnie dziecko poradziło sobie z obsługą kierownicy bardzo dobrze. Obracanie kierownicy, naciskanie pedałów przy automatycznym ustawieniu skrzyni biegów nie były dla niego problemem. W ustawieniach dokonaliśmy odpowiednich zmian np. wyłączyliśmy wspomagania oferowane przez grę aby jazda była bardziej realna .
Jedynym mankamentem jest brak drążka hamulca ręcznego. Poradziliśmy sobie z nim poprzez ustawienie go na jednym z przycisków.
Zmiana skrzyni na manualną to większe wyzwanie dla gracza. Po kilku chwilach można się przyzwyczaić i zmiana biegów jest tak intuicyjna jak w normalnym samochodzie.
Podsumowanie:
Kierownica Logitech G27 to bardzo solidny zestaw. Porządne wykonanie, elementy wykończone skórą wskazują na to, że mamy do czynienia z produktem wysokiej jakości. Do plusów należy zaliczyć: pełny obrót kierownicy o 900 stopni, trzy niezależne od siebie pedały, system Feedback, dzięki któremu efekty jakie odczuwamy są realne jak w prawdziwym samochodzie. Ponadto warto zwrócić uwagę na skrzynię biegów z siedmioma przełożeniami w trybie H oraz dużą ilość przycisków, które możemy zaprogramować według własnych potrzeb.
Minusem na pewno jest cena zestawu, ale z drugiej strony tak dobrej kierownicy w niższej kwocie nie znajdziemy na rynku. Mniejszy minus to brak drążka hamulca ręcznego, ale można sobie z tym problemem poradzić.
Ostatnim mankamentem jest niemożność zamontowania kierownicy na grubszym blacie stołu.
W trakcie gier przy wykorzystaniu tej kierownicy można się zapomnieć. Czas płynie szybko, przyjemnie i dzięki grze nie stanowimy zagrożenia dla nikogo w realnym świecie. Polecamy ten produkt wszystkim, którzy cenią sobie precyzję, solidną i dobrą zabawę.