Jak skutecznie budować zespół projektowy? 5 sprawdzonych tipów dla liderów
Budowanie zgranego i skutecznego zespołu projektowego wymaga od lidera odpowiedniego podejścia i zastosowania sprawdzonych rozwiązań. Pierwszym krokiem jest zdefiniowanie celu i umiejscowienie go w czasie. Tylko w ten sposób lider może rozliczać zespół z wykonanych zadań. Kolejnym krokiem jest budowanie takiego teamu, który będzie szukał rozwiązań, a nie problemów. Aby to osiągnąć, konieczne jest integrowanie pracowników i organizacja kreatywnych warsztatów. To jednak nie wszystko.
Profil kompetencyjny lidera zakłada, że ten posiada umiejętności specjalistyczne, innowacyjne i interpersonalne. Do pierwszej grupy należy zaliczyć zdobyte kwalifikacje, doświadczenie, a także wiedzę. Umiejętności innowacyjne to m.in. kreatywność na wysokim poziomie, zdolność do wykorzystywania nowoczesnych technologii czy analitycznego myślenia. Do ostatniej grupy zalicza się umiejętności interpersonalne. A te są niezwykle ważne. To m.in. zdolność do rozwiązywania konfliktów, budowanie relacji z ludźmi czy empatia. Lider – aby budować skuteczny zespół projektowy – powinien posiadać umiejętności z tych trzech obszarów. Jak je wykorzystać?
Tip 1: poznaj mocne strony swojego zespołu
W trakcie budowania zespołu projektowego niezbędne jest poznanie mocnych i słabych stron pracowników. To zdecydowanie ułatwi proces delegowania zadań. Cechy pracowników można najlepiej poznać podczas warsztatów kreatywnych.
– Obserwujemy, iż wiele firm organizuje wyjazdy integracyjne nie w celach czysto rozrywkowych, ale przede wszystkim szkoleniowych. W ten sposób liderzy chcą poznać współpracowników, dowiedzieć się więcej o ich umiejętnościach, a także porozmawiać z nimi w mniej formalnych okolicznościach. Wyjazdy poza firmę, szczególnie w tak urokliwe tereny, jakimi są Karkonosze, mają wiele zalet. Możemy m.in. organizować warsztaty w plenerze i spędzać czas w kreatywny sposób – zauważa Joanna Hoc-Kopiej, Dwór Korona Karkonoszy.
Tip 2: postaw na różnorodność
Podczas dobierania zespołu projektowego ważne jest, aby każdy z jego członków posiadał inne umiejętności. Dywersyfikacja zespołu w tej kwestii jest konieczna, aby ten był maksymalnie skuteczny. Już podczas rozmowy kwalifikacyjnej dobry lider powinien zweryfikować osobowość kandydata, a także sprawdzić, jakie umiejętności posiada i czy są one przydatne biorąc pod uwagę kompetencje pozostałych osób w zespole.
Tip 3: zadbaj o spotkanie inicjujące projekt
Projekt to przede wszystkim ludzie. Warto zatem zadbać o to, aby odbyło się spotkanie inicjujące rozpoczęcie pracy. Takie działanie pozwoli nawiązać lepsze relacje i zmotywuje zespół do kooperacji.
– Organizowanie imprez inaugurujących dane wydarzenie bądź projekt stało się modne jakiś czas temu. Trend ten jest bardziej widoczny po pandemii COVID-19. Firmy chcą nadrobić stracony czas, gdy spotkania w większym gronie były niemożliwe. W trendzie są imprezy outdoorowe w stylu eleganckim, ale także nieformalne grille czy ogniska – mówi Katarzyna Bemsz z Agencji Eventowej Commplace.
Tip 4: Integracja podczas projektu
Dobry lider powinien zadbać o integrację pracowników podczas trwania projektu. Wspólne wyjazdy czy aktywności zmobilizują zespół do działania. Świetnie sprawdzą się nawet jednodniowe wypady w góry na kajaki czy organizacja ogniska, a także udział w warsztatach – np. kulinarnych.
Tip 5: Warto rozmawiać
Kluczem do budowania silnego zespołu jest rozmowa. Zatem dobry lider powinien komunikować się ze swoimi pracownikami i wsłuchiwać się w potrzeby grupy. A te można łatwo poznać właśnie podczas nieformalnych wyjść, wspólnych warsztatów czy spływów kajakowych.
Źródło: Informacje prasowe